Proč mám rád vánoce

12. 12. 2019 9:51:21
Někde jsem tu četl příspěvek Proč nemám ráda Vánoce. Kvůli vyváženosti, která je v médiích potřeba, jsem se rozhodl napsat blog Proč mám rád Vánoce. Miluji ji od dětství až doposud (je mi 53) a milovat je budu navždy. Tak přísahám

Vánoce v dětství mám spojené s mojí babičkou Růženkou. Jako by mi lásku k Vánocům předala. Spolu jsme pekli vánoční cukroví, já ujídal těsto. Spolu jsme připravovali vaječný koňak, já ochutnával. Dnes by ji za to možná zavřeli, neb nabádání dětí k alkoholu je trestné. Ale bylo to jen na špičku jazyka a nezanechalo to na mně trvalé následky. Jen ten stromeček jsme spolu nezdobili. To dělal vždycky ježíšek. Bramborový salát a kapr, který pár dnů proplouval naší vanou byla samozřejmost. U rozsvíceného stromečku s voskovými svíčkami a prskavkami jsme zpívali koledy. Po pomalém rozbalování dárků jsme přešli na vánoční tradice. Krájení jablíček, házení pantoflí, hádání co je pod hrníčky a nesměly chybět ani skořápky ořechů se svíčkama. Ještě jsem si vzpomněl na pana Kadlčíka, který před našim vchodem, kolem čtvrté hodiny, troubil na trubku vánoční koledy. A řeknu vám, když byl sníh, mrzlo a bylo jasno, nebyl na světě krásnější zvuk. Nu a po večeři a nějakém tom povídání jsem usínal u rozsvíceného stromku, vždy to byl smrček, a četl jsem si až než zhasla poslední svíčka. Ve vůni jehličí, svíček, prskavek a jejich dýmu, ve vůni cukroví, koňaku a lásky mojí babičky. V kuchyni praskal oheň v kamnech a já se šťasten nořil do štědrovečerní noci. A tady vznikla láska k Vánocům. Na dárky si už moc nepamatuju, ale největší radost jsem měl vždycky z knihy.

No, a to co jsem před chvílí popsal jsem přenesl i do mé dospělosti. K pár změnám však došlo. Smrček vystřídala borovice. Kapra už nemáme ve vaně. Vaječný koňak neděláme. Babička už bohužel dávno nežije. Koledy nezpíváme, ale posloucháme je už několik dní před Vánocemi. Voskové svíčky nahradili elektrické. Namísto pana Kadlčíka troubí koledy před naším domem a pak postupně na dalších místech vesnice jiní dva pánové. Sníh a mráz je málokdy. Před domem jsou osvětlené stromy. Děti se těší na Vánoce celý rok, stejně jako já. Ten den, jako by se zastavil čas. Najednou je všechna nepohoda, hádky, rozmrzelost a já nevím co všechno, pryč. Jako by nám to někdo odebral a vylil na vás kýbl lásky. Jsme tak nějak automaticky šťastní a radostní. Vše plyne „na pohodu“. Lidé si někdy říkají, pane Bože, kolik let tu ještě budu nebo dopřej mi co nejvíc let. Já si říkám, Bože, dopřej mi co nejvíc Vánoc.

Pan Werich říkával, špetku neděle do všedního dne. Já s ním souhlasím, a ještě říkám špetku Vánoc do každého všedního dne.

Autor: Pavel Remeš | čtvrtek 12.12.2019 9:51 | karma článku: 17.08 | přečteno: 310x

Další články blogera

Pavel Remeš

Riduál je rituál pro dva.

Rituál je krásné slovo. Kdyby se místo písmenka T dalo písmenko D, vznikl by z toho RIDUÁL . Byl by to vlastně rituál pro dva.

21.11.2023 v 22:58 | Karma článku: 5.14 | Přečteno: 81 | Diskuse

Pavel Remeš

Stoupněte si do fronty, i když tu žádná není .....

někdy se striktně držíme předpisů a nařízení a neuvědomíme si, jak to může být v určité situaci směšné. Jsme obětí nařízení, která nám zatemňují mozek a vlastní uvažování či vyhodnocení situace je nám vzdálené.

2.11.2023 v 22:48 | Karma článku: 16.95 | Přečteno: 343 | Diskuse

Pavel Remeš

Jaxem se tuto planetu zachránit rozhodl

jak každý z nás může ihned na záchranu planety přispět. Stačí se omezit v maličkosti - v počtu výdechů.

15.7.2023 v 3:04 | Karma článku: 17.30 | Přečteno: 256 | Diskuse

Pavel Remeš

Identifikuji se jako kůň a na podzim vyhraji velkou pardubickou.

zdá se, že dnes může být kdokoli kýmkoli či čímkoli. Fantazie či porucha osobnosti nezná mezí a tak trošku popustím uzdu fantazie neb vše možným zdá se být.

10.7.2023 v 0:40 | Karma článku: 28.51 | Přečteno: 571 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 13.26 | Přečteno: 222 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 13.07 | Přečteno: 1398 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.49 | Přečteno: 466 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
Počet článků 23 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 609

Mam rad sport, hudbu, film, knihy. Nechci komentovat vnější svět. Chci jen zaznamenávat svoje drobné každodenní postřehy. Věřím v dobro a selský rozum. Moje pravda nemusí být stejná jako vaše, ale dovolte mi v ní věřit. Chci, aby se mezi nás opět vrátila láska, pokora, úcta, tolerance a respekt

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...